lördag 30 juni 2012

Cruise får cruisa vidare

Uppdatering i slutet
...........................
Kate Holmes skiljer sig från Tom Cruise stod det på DN, kortfattat och sakligt.
Eftersom jag tycker han är en underbar skådespelare med ett härligt leende så ville jag veta mer och kollade upp Aftonbladet med. (inte lika tillförlitlig, men...)
I Aftonbladet så anger de anledningen till Holmes tilltag vara att hon anser att han har gått för djupt in i scientologerna. Hon vill inte att barnen skall dras in i det utan själva få välja när den tiden kommer. Det kanske inte är sant (källorna är diffusa), men att man skydda sina barn från en sekt är ju inte konstigt. Det känner jag personer som göra (Jehovas), och de får allt stöd i världen för det.
Vill ni veta mer om scientologikyrkans senaste historia i Sverige så skrev jag om en debatt i Kristianstadsbladet för ett tag sedan. Det är inte trevligt med scientologerna (nu menar jag inte personerna, som kan vara mycket trevliga, utan sekten och det som hjärntvättar och förstör så att de inte fungerar i sin gamla vänskapskrets).


Skall man analysera nyhetens "behag" så skriver aftonbladet och DN att Holmes lämnade in en ansökan, och att Cruise är ledsen och därför koncentrerar sig på barnen. GP skriver att "De bestämt sig att gå skilda vägar" medan bloggaren Mary Caroline skriver att det är osäkert vem som lämnat in papper, för det finns även källor som säger att det var Tom som gjorde det (för att sedan uppdatera med att det var Holmes som gjorde det). Kul att det kan bli så olika skrivet utifrån samma tragiska nyhet: Ett kärleksförhållande har brustit på grund av en auktoritär religion som verkar ha fått Cruise att försöka styra en stark kvinna för mycket (källa:delvis vad Mary skrev ihoplagt med AB om scientologerna-egen analys). Så går det lätt när vissa missförstår vad religionen är till för och istället blir hjärntvättade så att de börjar göra saker som förr var helt otänkbara. Här tog "patriarkatet" överhand och han försökte så gått han kunde istället för att förlita sig på kärleken och bådas intelligens-män och kvinnor är lika mycket värda och skall ha lika mycket att säga till om i förhållandet, annars riskerar det att spricka.

Som avslutning:Jag vet att förhållanden kan spricka i alla fall. Anledningen till att jag tog upp just denna tradegi var att det verkar vara scientologikyrkan som var en bov i dramat.
Nu hoppas jag bara att paret får lugn och ro från journalisterna så att de kan lsa den svara sitsen med barnen.

Uppdatering

Det är inte bara jag som reagerade på att förhållande sprack på grund av scientologerna. Även den kände mediemogulen Rupert Murdoch går till stark kritik mot sekten och skriver "Scientology is a creepy and weird cult", efter att han följt hur skilsmässan utvecklas. Han fortsätter lite senare med att skriva att han nu blivit utsatt för "hundratals attacker från scientologer" och att han räknar med att de blir fler och kanske hotfullare. Förutom att Murdoch äger ex Wall streat journal så äger han även 20th century fox som har producerat många av Cruises filmer.
Det är bra att Holmes kan känna att hon får stöd från världen i att hon lämnar en sekt (pengarna hon kommer att få spelar inte mycket roll för det psykiska välbefinnandet).
Jag hoppas att de svenska tidningarna när de tar upp sådana här saker kunde länka till organisationer som försöker hjälpa och stödja individer som vill hoppa av sekter. Om en offentlig person som hon vågar göra det så kan det dra med sig fler personer som behöver någon form av stöd.
FRI (föreningen rädda individen) är en sådan organisation som kunde lyftas fram för att stödja och hjälpa. Det finns ju hjälp att få!

Uppdatering 2

Enligt DN och AB tjänade Cruise ca 500 miljoner kronor senaste året. Det var dubbelt så mycket som tvåorna. Jag förstår det för han är en väldigt duktig skådespelare, och jag gillar hans filmer mycket. Problemet är  bara att han är så högt upp i scientologerna, så högt upp att det, enligt aftonbladet, verkar som om Holmes blir förföljd av personer från scientologerna. (Att någon verkar bevaka henne verkar stämma enligt de paparazzis som följer henne, stackaren, men det kan ju lika gärna vara privatdetektiver som vill se om hon har en älskare... vem vet, och spelar det någon roll det är hennes liv och kropp). Klart är att hon är orolig, för hon kan vara ett hot mot organisationen. Jag förstår henne, men jag kan inte förstå att hon behövde så lång tid för att komma på att det var något skumt, precis som thinkey säger på sin blogg... men det kanske var så att hon behövde barn som vuxit lite för att inse att det livet inte bara handlade om henne själv.

Uppdatering 3

Nu är äntligen skilsmässan klar. Det verkar som om deras advokater har kommit fram till ett avtal som är det bästa för alla tre parter. Min åsikt är att dottern är viktigast och att hon inte skall behöva tvingas in i en sekt, i andra hand moderns lycka och sist Tom Cruises. Det verkar som om de har lyckats, och det är jag glad för, vilket även Holmes är, enligt aftonbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar