lördag 16 juni 2012

Em-rasism

Uppdatering i slutet
..............................
Innan fotbolls-EM började skrev jag om att Italiens lag hotade att att gå av planen om deras spelare Balotelli blev utsatt för rasistiska glåpord. Förbundskaptenen Cesare Prandelli sa han skulle gå ut på plan om något sådant inträffade.

Enligt DN har det nu inträffat i matchen mot Spanien då spanska supportrar skall ha ropat "apliknanade" ljud från läktaren när Balotelli rörde bollen. Det blev ingen reaktion från det italienska lägret. Konstigt? Nej. Enligt samma artikel skall observatörerna som var där för att motarbeta rasism inte hört något. Även om jag inte anser att det är okej att göra på det sättet mot honom så anser jag att en reaktion måste vara proportionell till den handling man utsätts för. Detta var nog bara personer som, liksom jag, läst om vilken reaktion som skulle komma och ville testa gränserna (vilket jag inte skulle gjort).

Att sedan Kroatiens supportrar gör likadant är bara deprimerande, men går man ut så tydligt att man skall lämna planen så ger det oftast motsatt effekt. Motståndarnas bottenskrap av supportrar (och de är oftast inte så många, men det är de som förstör) hugger direkt.

Frågan är nu vad UEFA:s utredning kan göra för att förhindra detta. Inte mycket tror jag.

De som kan göra något är alla miljoner TV-tittare och publik. De kan ställa sig upp och hylla spelet som spelas och aktivt ta avstånd från dylika påhopp.

Fair play!

Uppdatering

Italien vann över England, och då gör Gazetta dello Sport, sporttidningen i Italien en dundertabbe. Tabben, som syns på bilden här under tas upp i smånotiser i vissa tidningar, Aftonbladet, DN (+ bild) och Göteborgsposten (samma TT-inlägg), medan SvD och Expressen gör det enda rätta och verkligen skriver om det.


Bilden säger en hel del. Tecknaren ville visa Balotelli som en hjälte som stoppade England. Det hade nog gått bra om det inte var så att de två skandalerna jag nämnde ovan har inträffat under EM-veckorna med personer ropande ap-ljud mot honom. Nu blev han en stor apa, King Kong, i hemlandet.
Klart många tolkade det som rasism. Tidningarna kan ju inte ha missat sina egna rubriker om att laget tänkte sluta spela om just HAN utsattes för rasism, så kommer det från de egna...

En ursäkt är så lätt att säga i efterhand, när skadan redan är skedd, men behövde Gazetta verkligen få många protester för att förstå vilket fel de hade gjort, eller väntade de bara på att se reaktionerna först?

Jag säger som bloggaren Krulli:
"Förlåt räcker oftast inte. Tänk efter före istället!"

Till Balotelli säger jag: "För mig är vacker fotboll viktigast, även om jag har oturen att det är motståndarna som spelar vacker. Det är det vackra jag uppskattar. Du spelade bra och förtjänar uppskattning för det."

Uppdatering 2

Som ett plåster på såren som den italienska tidningen gav Balotelli gjorde ha idag två mål-till sin mamma- mot Tyskland, och därmed är Italien i final mot Spanien. Härliga kämpartakter tycker jag att denna "inte gröna hulken", som SvD skrev, har haft under EM trots han har haft allas ögon på sig med anledning av rasismen.
Hoppas nu att han får göra ett mål i finalen med, men sedan skall de så klart förlora. Spanien vinner med sitt härliga passningsspel.

1 kommentar:

  1. Vilket tjafs det har varit om detta. Fotbolls-EM är tänkt att handla om - fotboll. Inte en tävling i vem som är bäst på att fördöma rasism.

    Balotelli har visat prov på enorm kvalitet som fotbollsspelare. I allra högsta grad förstklassig sådan. Det borde räcka. För alla berörda parter.

    SvaraRadera