måndag 4 juni 2012

Nödanrop? Faxa detta nummer!

Uppdatering i slutet
Heron city söder om Stockholm, vid Kungens kurva skall det handla om nu.

När man är i publika områden måste det gå att varna eller söka hjälp, särskillt om man är på ett ställe där man kan fastna eller dörrarna låsa sig. Kort och gott- Är du i nöd skall du kunna söka hjälp snabbt.
När man åker hiss är det väldigt viktigt att det finns en alarmknapp så att man kan larma när den fastna. Nu för tiden när alla har mobiltelefon är det vanligt att ägarna till byggnaden skriver ett larmnummer i hissen så att man kan ringa till en larmcentral.

Heron City har tagit ett nytt (o)intelligent grepp. I deras hiss har de istället satt upp en skylt "Vid nödsituation var god faxa detta nummer!"
Vad?
Ärligt talat, hur tänker de som sätter upp en sådan lapp? Hur många går runt med en fax i fickan?
En kompis till mig trodde det var ett skämt först när han såg det, så han testade att ringa och kom mycket riktigt till en fax. Det var då han berättade detta för mig.

Jag kan tänka mig den skräck som en som lider av klaustrofobi får när den ringer och hör faxens ljud i luren...
Inga fler hissturer där för mig! Tur de har så många och fina rulltrappor.

Uppdatering

När man läser nyheten att Heron city fick utrymmas pga brand är man glad att man vet om att man skall undvika hissarna som man får faxa till SOS för att få hjälp... Tur att det gick bra i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar