fredag 31 augusti 2012

Andemusik eller elektriska störningar?

Drottningholms slottsteater går konstnären Carl Michael von Hausswolff runt och spelar in "andeljud",  röster och ljud som hörs på inspelningar fast man inte hörde något när man spelade in på platsen. Folk som tror på detta tror att det är energi från döda som levde på platsen, och Carl säger att det är så tråkigt om man inte tror...

Jag tror också. Jag tror att de inte läste så mycket fysik när de gick i skolan, utan ägnade sig åt musiken istället (även om fysik och musik hör ihop när man läser ljudavsnittet).

Skulle man tro som de så hade jag hört anderöster hela min uppväxt. Dessa anderöster pratade hela tiden om Radio och så kom det en gång gång signal. Jag bodde nära Radio Swedens långvågsmaster. Elementen fungerade som mottagare och jag kunde höra radioprogrammen via telefonen när man inte hade samtal.

Med dagens moderna teknik kan det lätt uppstå samma fenomen, men mycket svagare. Det registreras av inspelningarna även om vi inte hör. Tar man sedan och fiskar i störningarna man spelat in så kan man nog få fram en del "anderöster"...

Nu var jag tråkig som inte ville tro... och ännu tråkigare för Carl eftersom hans musik inte blir lika spännande då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar