torsdag 23 augusti 2012

Hundar, koppel och människor

Hundar är fina djur. Jag är uppvuxen med hund i huset och trivdes med det, men vi låste ofta in hundarna när vi fick gäster för det fanns sådana som var rädda för dem. All respekt där.

Jag går aldrig fram till en hund som sitter utanför en affär eller andra ställen, och aktar mig för att komma nära främmande. En hund som är trängd kan bitas! Jag vet, och har vana av hundar eftersom jag har sommarjobbat som sopgubbe under den gamla goda tiden när man gick in på tomten och hämtade säcken. Där träffade man många arga hundar som ansåg man stal deras egendom.

Observera att jag skriver hundar på de flesta ställen, eftersom jag tänker på alla hundar. Lite längre ner skriver jag om kamphundar, men det är bara i det stycket.

Var är respekten?

Nu för tiden så verkar det som om respekten för medmänniskorna har försvunnit. Det är ofta jag ser hundar som går utan koppel bredvid sin husse/matte, och nu talar jag om inne i städer i parker. Jag är säker på att ägaren litar på sin hund och gillar den, men vi andra då? Vi känner inte hundarna. Var är respekten för oss?

Hur kan man gå med hund okopplad i ett bostadsområde fullt med barn och vuxna? Det är inte alla som vågar säga till: "koppla hunden", men många är rädda och jag har sett hur de går långa omvägar för att slippa vara nära hunden. Man är rädd att ägaren kanske blir arg och hetsar hunden mot en, vilket har hänt både mot privatpersoner och poliser. Vi vet ju inte om hunden är dåligt behandlad och därför aggressiv.
En misshandlad hund som nu säkert är rädd för människor
och då lätt kan bli aggressiv
Ägarens argument är ofta att hunden behöver röra på sig och den är inget att vara rädd för. Visst behöver hunden röra på sig, men det finns hundgårdar i bostadsområden (i Stockholm i alla fall), och där kan de få springa utan koppel hur mycket de vill!!!

När det gäller att inte vara rädd- Hundägaren har gjort ett aktivt val att ha hund, samma aktiva val har de gjort som inte har hund- De behöver därför inte vara med hundar. Det är ägaren som måste respektera alla andra, inte alla andra som måste respektera hunden.

Tunnelbanan och bussar

Samma sak som ovan gäller i tunnelbanan. Har ni hund så bör ni inte åka under rusningstrafiken, för många är rädda att stå nära en hund som blir trängd och kanske trampad på av misstag. Visa respekt för hunden och medmänniskorna och lämna hunden hemma, för det är ett stort ansvar att sköta en hund.

Låt oss som inte är hundägare slippa allt ansvar för era djur, för vi har inget med dem att göra!

Kamphundar

Har ni en så kallad kamphund så är det extra viktigt att ni ser till att sköta dem, för annars blir de lätt aggressiva. Det är ert ansvar som ägare att se till att de inte biter andra, och kan ni inte lita på dem skall ni inte ha dem ute bland folk.

En bullterrier. Ursprungligen framavlad som sällskapshund.
Läs mer om den på wikipedia.
Östermalm, Stockholm

Det är lätt att det händer saker som man inte räknar med om hunden är opålitlig, vilket hände på Östermalm i Stockholm där en kamphund och två taxar började bråka och kamphundens käke "låste sig" (dvs hunden hade ett hårt grepp om den andre hunden och ville inte släppa, så polisen fick bända upp käkarna, därav uttrycket "låste sig"-Ett förtydligande för att ingen skall tro att det finns en låsningsmekaniskm i käken ;-) efter påpekande från kommentatorn Leif, tack!).
Vilken hund som inte hade kopple står det inget om i artikeln, och det är därför mycket möjligt att alla hundar hade det och ägarna bara skulle låta dem hälsa på varandra, det är ej heller klart vilken hund som attackerade.
När de skilts åt så blev folket som sett händelsen så arga att det nästan blev lynchstämning mot kamphundägaren. Det är för att folket som inte har hund börjar tröttna på alla farliga hundar som man måste passa sig för.

Uppdatering: Enligt ett ögonvittne som har skrivit en kommentar nedanför så var kamphunden kopplad, men det var däremot inte taxarna. Det var en av taxarna som gick mot/attackerade kamphunden som då bet. Polisen kom snabbt till plats och sprutade pepparsprej på kamphunden, och det gick så snabbt för det stod en bil parkerad i närheten. Det som sedan hände var att personer som inte sett hela händelseförloppet anklagade kvinnan som hade kamphunden...och DN skrev om det som om det var kamphundskvinnan som gjort fel. De ljög inte, men de undanhöll information för att artikeln skulle bli intressantare att läsa och bekräfta det "som alla redan vet": Kamphundar är farligt.

Hoppas nu att kvinnan mår bättre och att det är bra med hundens ögon.

Kennel

Har ni hund, spelar ingen roll om det är en vanlig eller kamphund, eller funderar på att skaffa gå in på Svenska kennelklubbens sida om att äga hund och läs på, helst innan ni skaffar så att ni vet vilket ansvar ni har. Ta även reda på var ni kan gå kurser med er hund så att den, och du, få rätt träning för att det skall bli ett bra utbyte mellan er, och allmänheten.

Njut av hunden, men respektera att alla inte vill ha hund eller vara i närheten av en hund. Det är ert ansvar att se till att de slipper känna obehag (eller må dåligt på grund av allergier eller hundskräck).


Läs även detta inlägg om prästen som förlorade jobbet pga att han misskötte sina hundar, men det gör inte präster som ofredar... Präster, Kvinnor och Hundar!

27 kommentarer:

  1. Vad fick dig att välja just den bilden för att illustrera en såkallad kamphund? Var det just den rasen som var inblandad?

    Undrar,
    Janne

    SvaraRadera
  2. Bilden valde jag genom att söka på Wikipedia.
    Alla bilder där är fria (via Wikimedia commons).
    Det var enda anledningen
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund

    Kanske skall förtydliga att, så vitt jag vet, kamphundar blir farliga om man inte sköter dem rätt. Sköter man dem på rätt sätt och går på kurser så att man vet hur man gör så är det ingen fara. Tyvärr så förstår de flesta som har aggressiva hundar inte det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anade det. Du borde använt en bild på en oansvarig människa från wikipedia istället. För det är ju det det hela handlar om.

      /Janne

      Radera
    2. Jag hittade ingen oansvarig person på det sättet, men lade in en bild på en misshandlad hund (modell icke-kamphund). Och skrev lite om Bullterriern
      Rätt skall vara rätt! Alla hundar som misshandlas blir lätt aggressiva.

      Radera
  3. Alltså, vad jag tycker att du missar är att ALLA hundar blir farliga om man inte sköter dem rätt. Det gäller inte bara de raser som benämns som "kamphundar". Intressant att påpeka är dock att bullterriern som du visar en bild på faktiskt är framavlad för att vara en sällskapshund och inget annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var tänkt att stå om alla hundar och inte bara kamphundar. Det är förtydligat nu.

      Radera
    2. Nu har jag redigerat lite mer så att det framgår tydligare det du skrev med.

      Radera
  4. en fråga, inte läst någonstans att det var kamphunden som var okopplad. Kan lika väl varit taxarna som först attackerade den andra hunden. Den enda info vi fått veta är att hundarna slogs och när käken låst sig dom den hade en av taxarna i munnen fick polisen bända upp munnen på hunden. Innan man vet hur allt startade kanske man inte ska skrika om okopplade hundar, allihopa kan ju dessutom haft koppel på sig

    SvaraRadera
  5. Ok, det här med buss och tunnelbana då. Jag har hund och åker alltid i rusningstrafik med den i Sthlm. Det är nämligen då jag behöver ta mig till och från jobbet. Det finns klara riktlinjer hos SL om var man får ha hundar på bussar och T-bana, t.ex. är hundar bara tillåtna i bakre delen av bussen.

    Istället för att uppmana oss hundägare att inte åka alls under rusningstrafik borde det kanske vara bättre att uppmana dem att ha sina hundar där de får vara, samt uppmana hundrädda att åka där hundar inte får vara? Eller? Ömsesidig respekt. Det fungerar men finns för lite av det tyvärr.

    /Janne



    /Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, Janne. I det fallet är det ömsesidig respekt som gäller. Är hundarna på "rätt plats" så bör inte de hundrädda sätta sig nära.

      Problemet är när tågen är överfulla så att alla inte ser hundarna utan folk knuffas lite fram och tillbaks. Då är det bättre att som hundägare visa respekt och gå ur (så gjorde jag när jag hade katt och skulle åka efter ett tågstopp. Jag väntade tills det var lite lugnare).

      Det stora problemet är de hundägare som inte respekterar hunden. Vet man med sig att den är rädd av sig skall man inte utsätta den för situationer som får den trängd. Är man en bra hundägare (vilket man lätt blir om man går med hunden till kennelkurser) så blir det nästan inga problem.

      Radera
  6. Är det något annat än rubriken i DN som du får att det var den så kallade kamphunden som attackerade taxarna och inte tvärtom? Har själv en lite större jakthund som blivit attackerad av just två taxar, så tax-raserna kan de med. Bara för att en hund är större och får övertag i ett slagsmål betyder inte nödvändigtvis att den hunden startade slagsmålet. Lägg därtill om det är tikar så är det till döden eller någon 3:e-part särar på dem.

    Min erfarenhet är att hundägare till småhundar generellt sett är värre att ha och göra med än de med stora hundar. Eftersom -"han är så liten och inte farlig" och har då inte fått tillräcklig träning för att uppföra sig mot människor och andra hundar. Men jag kanske bara har haft tur med de jag haft att göra med.

    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte skrivit att kamphunden attackerade, däremot har jag skrivit att det lätt går fel...

      Eftersom jag inte var där och såg händelsen vill jag inte uttala mig om någon av ägarna är "en dålig hundägare", för jag vet inte!
      Däremot så kan jag ju säga att jag tycker synd om kvinnan efteråt. Det måste känt hotfullt och hemskt för henne. Så skall man inte reagera (då har hunden rätt att försvara husse/matte, om mobben attackerar henne!)

      När det gäller små hundar kontra stora så håller jag med dig- Ju mindre desto ettrigare. De små måste hävda sig mer och kan då bli aggressiva.

      Radera
  7. Man vet inte vem som attackerade först.
    Taxar är ganska ettriga hundar, ettriga är också många damer på Östermalm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, gamla damer ;-)
      Jag vet att jag inte vet. Det måste varit oklart skrivet. Jag har förtydligat ännu mer och givit just den händelsen en egen rubrik. Hoppas det blir tydligare så att jag inte pekar ut någon av personerna om de inte gjort fel!!!

      Radera
  8. "Låt oss som inte är hundägare slippa allt ansvar för era djur, för vi har inget med dem att göra!"

    Varför dikterar du då regler om var vi får och ej får ha med dem?

    Inga hundar kan låsa käkarna. Istället för att uppmana andra att läsa på kanske du borde göra det själv?

    SvaraRadera
  9. "Låsa käkarna" citerade kommentar..

    De regler jag sa om t-banan är vad som finns och som kommentatorn Janne också skrev (om det är det du menar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citerar vem?
      Artikeln du hänvisar till säger ingenting om "låsta" käkar.

      Nej, reglerna säger att man får medföra hund, du säger:
      "...lämna hunden hemma"
      Stämmer varken med reglerna eller din "insikt" om att du inte har något med våra hundar att göra.

      Radera
    2. citerade en kommentar här ovanför, inte artikeln... (kanske var lite löst sagt)

      Ok, "...lämna hunden hemma": Ja, reglerna säger att man får ha hund på vissa platser. Jag anser att under den värsta rusningstrafiken när tågen kan vara så fulla att man står som packade sillar så är det ingen bra idé att ta med sig en hund på tåget. Det är stressande både för hunden och för medpassagerarna. Stressade hundar har lättare för sig att göra saker de i andra lägen inte skulle göra, och stressade passagerare som tvingas att stå bredvid en hund är rädda. Jag trivs inte med att stå bredvid en hund, eftersom jag inte vet om man kan lita på den. Skulle någon råka trampa på svansen kan den bita.

      För allas bästa är det bäst att inte ha hunden med då. Övriga tider så är det inga problem, bara man har dem på anvisade platser.

      Radera
    3. Ett tips är att visa när man citerar.
      Ett tips är att inte sprida osanningar.
      Ett tips är att själv läsa på; helst innan man uppmanar andra att göra det.
      Svenska Kennelklubben känns rent spontant bättre att "citera" än osanningar från anonyma kommentarer här.

      Ser fortfarande inte hur det hänger ihop med dina tankar om att ni inte har något med våra hundar att göra; snarare tvärtom...

      En normal hund biter inte för att den blir trampad på svansen.
      Självklart finns det undantag och har man en sådan hund ska man så klart anpassa sig efter förutsättningarna.

      För att låna ditt resonemang lite...
      Jag tycker inte människor ska åka tunnelbana.
      Det är stressande att åka tunnelbana i rusningstrafik.
      Stressade människor har lättare för sig att göra saker de i andra lägen inte skulle göra.
      Jag trivs inte med att stå bredvid en människa eftersom jag inte vet om jag kan lita på den.
      Det finns människor som delar ut en rak höger om man råkar trampa dem på fötterna.


      Och nej, s.k. "kamphundar" blir inte lättare aggressiva än andra raser.
      De flesta raser som hamnar i det facket brukar däremot beskrivas med rastypiska drag som stabila och människokära.

      Om man nu tvunget måste hänga ut raser på det viset så är det snarare de med kraftig vaktinstinkt man bör ta upp.
      Något som ej, rastypiskt, finns inom "kamphundar"




      Radera
    4. Jag har nu förtydligat uttrycket, för att det inte skall spridas osanningar om käkarna. Tack för det påpekandet.

      När det gäller att hänga ut raser som kamphundar så har jag tittat på Wikipedia som hänvisar till både regerings utredning och till Svenska kennelklubbens kamphundlexikon (med källor, dock har jag inte den boken hemma så jag kan kontrollera: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamphund
      (Vidareutveckla gärna den artikeln, men skriv vilka källor du använder, så att den blir bättre-Du verkar ha bra kunskap i området och kan där få många läsare som ser myterna om dessa hundar...)

      Men hur som helst så vet jag att både du och jag är överrens om att oavsett ras så är det ägaren som tar hand om hunden och alla hundar är fån början snälla (om de inte har en psykisk störning). De hundar som bits och attackerar människor gör det av någon bakomliggande orsak.

      Radera
  10. Varför behövs ingen vapen licens för kamp hundar ?
    Dom är definitivt farligare är en kniv.

    SvaraRadera
  11. Kan informera om att det var den ena av taxarna som var okopplad! Den lösa taxen angrep kamphunden varvid kamphunden kände sig trängd och försvarade sig. Polisen använde pepparspray på kamphunden som då släppte taxen.
    Anledningen till att polisen var framme så snabbt, ca 1 minut, var för att de stod parkerade precis i närheten.
    Tycker synd om alla inblandade. Har själv hund och tycker att det är väldigt jobbigt med alla dessa lösa hundar inne i stan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nu blev jag (och säkert alla kamphundsägare glada).

      Jag skall uppdatera artikeln med denna fakta när jag kommer hem.

      MVH
      /Harald

      Radera
    2. Nu är det uppdaterat. Hoppas att alla kan gå vidare nu, och att alla förstår vikten av att ha koppel!

      Radera
  12. Jag tycker det är jättebra att du tar upp detta med att man(enligt lag)skall hålla hunden kopplad! Nu tillhör jag dem som ofta säger till hundägare som skiter i lagen och låter hunden springa okopplad, men jag tycker det är mycket egendomligt att det skall behövas?

    Jag har funderat på en sak som jag sällan hört i denna debatt om de okopplade hundarna. Hundägare har ju en skyldighet att ta hand om det som hunden lämnar efter sig där bak. Hur skall ägaren kunna göra det när hundarna springer långt ifrån ägaren, helt utan uppsyn??? Jag besöker regelbundet ett motionsspår i det område där jag bor, kan utan tvekan konstatera att man inte kan gå eller springa där utan att titta nedåt (var man sätter fötterna)p.g.a. hundskit!
    Detta blir än tydligare då många hundägare lämnar över sitt ansvar till barn/ ungdomar som "vill gå ut med hunden" åt dem! Dessa barn/ ungdomar har ofta noll koll på att de skall plocka upp efter hunden, vilket hundägaren självklart borde upplysa dem om. Jag skulle verkligen vilja se ett antal domar mot hundägare för både nedskräpningen och för brott mot koppeltvång. Det verkar vara det enda sättet att få dem att förstå problemet.:-O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det håller jag med dig om. Jag bryr mig inte om att de säger "han/hon är inte farlig" när hunden springer fram och luktar (och inte är kopplad). Jag litar inte på andras hundar (även om jag vet hur man handskas med dem efter att ha sommarjobbat som sopgubbe på "den gamla goda tiden" när man gick in till husen...och mötte många hundar.

      Något måste göras mot de som INTE sköter sig!

      Radera