fredag 17 augusti 2012

Pedofiler är män!

Alla män är potentiella pedofiler! Är man sedan homosexuell så är det ännu större risk att man är pedofil...

Flyget

Fördomar som gör att pinsamma situationer uppkommer. Nu senast så handlar det om en man (som arbetar som brandman) blev tvungen att byta plats med en kvinna på en flygning med Virgin Australia. Anledningen var att hans säte var bredvid två ensamflygande barn, och flygbolagets policy är att män inte får åka bredvid ensamma barn, utan det får bara kvinnor göra!
Efter en folkstorm skall de "se över sina regler, för de visste inte att det var diskriminerande"
(Här kan du läsa om andra flygplansfadäser)

Det är horribelt, och jag förstår den utpekade mannen. Som man inom ett yrke där man har mycket kontakt med barn och ungdomar är man alltid extra övervakad av föräldrar.

Skolan

Jag fick till exempel lära mig på lärarhögskolan att inte stå framåtböjd framför skolbänken när jag hjälper en tjej (högstadiet), utan istället sätta mig ner på huk (vilket tär på mina knän). Detta för att tjejen inte skall tro att jag ställer mig där för att titta innanför tröjan på hennes små bröst...
Jag har följt det tipset, och andra tips och aldrig blivit utsatt för några pedofilanklagelser.
Det är skillnad med manlig idrottslärare som är mer i riskzonen. En före detta kollega till mig ville att eleverna skulle göra armhävningar. Eleverna kom efteråt till mig och klagade (tjejer). Anledningen var att han hade stått snett bakom dem och räknat antalet, så de trodde att han stod där bara för att titta på deras häckar. Jag försökte förklara för dem att om han hade stått framför dem så hade de trott att han bara ville titta innanför tröjorna, så var skulle han stå?
Det lugnade ner sig efter ett tag. Han var inte "pedofil". Han blev pappa några månader senare och tillhör nu mera den tappra skaran av före detta lärare (han orkade väl inte med längre...)

Förskolan

Vi kan tycka att det är hemskt att mannen fick flytta på flygplanet, men skall vi se på hur Sverige är och fördomar mot män så är förskolan, dagis, ett av de värsta!

Här kan män bli utpekade hur som helst, eftersom man måste vara "lite pedofiliskt lagd som man för att vilja jobba med småbarn". Föräldrar säger till på dagis att "ingen man får byta blöja på mitt barn", och det finns förskolor där männen inte får byta.

Det är så mycket fördomar om män som jobbar med barn. Elisabeth Höglunds debattartikel är därför bra att läsa Den säger mycket om hur vi blir utsatta av förlegade normer...

Vem skyddar vi?

Idag läste jag i tidningen om en pingspastor som våldtagit en kvinna sin bönegrupp (nämnde honom i blogginlägget Kvinnor präster och hundar.) Då funderade jag på varför hans förra församling inte polisanmälde utan bara fick honom att gå (läs sista uppdateringen). Samma sak funderade jag på när det gälde STASI-spionen Radler, och att Teologen i Lund kände till misstankarna om honom redan 1995. Det skrev jag om i posten Religiöst hyckleri i Sverige! uppdatering 4)

Varför skyddar vi de som vi vet gör fel på det sättet? Vem vill vi rädda? Oftast slutar det ju med andras lidande, som det antagligen gör med nästa kvinna som råkar ut för den våldtäktsman som friades för att han gjorde det mot en transa, och domaren ansåg att "mannen aldrig skulle ha våldtagit honom om han visste det var en man". Jag ansåg i posten Våldtäkt mot "transa" omöjligt, nej! att det är handlingen som skall leda till straff. Nu kommer han ut om någon månad och kommer istället att ge sig på en kvinna...

När jag läste artikeln Vi tiger. Vi skäms. Vi skyddar. i tidningen Arbetet så blev det ganska klart. Det är skammen att vi lät det hända som gör att vi försöker dölja det och hoppas någon annan säger i stället. Vi måste få mer civilkurrage i Sverige för att på det sättet få bort de dåliga äpplena snabbt så att de bra inte försvinner för att de hela tiden misstänks... Låt inte sådant ske.

4 kommentarer:

  1. Intressant att läsa om en manlig lärares perspektiv. Hoppas det var ok att jag länkade till detta i min blogg.
    http://kreusaparrhesia.blogspot.se/2012/08/how-to-spot-pedophile.html

    SvaraRadera
  2. Det ter sig alltmer uppenbart att det är män som är diskriminerade i samhället på ett sätt som kvinnor aldrig varit. Det är dags att det tas krafttag emot kvinnors diskriminering av män som de i dagsläget tror att de kan komma undan med. Dina exempel med tjejerna säger ju vilka fantasier som får ligga till grund för denna diskriminering, uppenbarligen uppfostras tjejer till manshatare idag av sina föräldrar när de hela tiden ska inbilla sig att folk "tittar på dem" och att detta skulle vara något hemskt brott de kan anklaga folk för till höger och vänster. Nej det får vara nog nu, vi sätter punkt här !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mer accepterat att prata om "mäns våld och sexuella fantasier mot kvinnor" än tvärt om. Därför är det viktigt att lyfta upp manssidan med.

      Det ÄR klart att många kvinnor utsätts (och om man tittar i Italien som exempel så får ju en chef daska till en vacker kvinnlig anstäld där bak om han vill och komma undan i rätten), men ALLA män är inte sådana och då bli det vi andra som får lida för några få som missköter sig... och många unga kvinnor lär sig att man får se ner på männen på det sättet och kasta ur sig anklagelser!
      Den delen är hemsk och måste stävjas.

      Radera