onsdag 5 september 2012

Mariakult eller synvilla?

För en ortodox kristen eller katolik så är mariakulten viktig. De tillber henne, och det gjorde att Luther sa att man inte skall tillbe personer eller reliker- Det är Gud man skall tillbe. Därefter så ser de reformerta Maria som en viktig person men inte någon man tillber eller får se i uppenbarelser. Av den anledningen så har man inte sett några uppenbarelser av henne i Sverige på flera hundra år, sedan kom invandrarna och med dem kom Maria tillbaks.

I den syrisk-ortodoxa kyrkan, Sankta Maria kyrka, i Tensta har man under flera dagar sett Maria uppenbara sig, enligt de troende. Det har gjort att ortodoxa vallfärdas dit för de vill se, och de ber till henne om fred i mellanöstern. De ber för en god sak, men tvivlarna är många om det verkligen är Maria.

När DN var där för att se om de såg något så var det många ortodox som tyckte sig se henne som en svag dimfigur i skogsbrynet och som en reflektion i fönstret när det började mörkna.

Ser man på bilden ovanför så är det en figur som syns, men vad?
För mig var det klart att det måste vara en molnslöja, men efter att ha läst artikeln i Dagen så måste jag ändra mig. Jag blev lurad och trodde bilden var tagen ute. Bilden är nog tagen inifrån kyrkan genom ett fönster. Det som syns är en reflektion av det som finns inne i kyrkan, i skolvärlden läser eleverna om detta i årskurs 8 i Fysiken. Även reportern i Dagen, som helt klart är kristen, ser det som en reflektion.

Hur kommer det sig att hon återkommer och visar sig varje kväll, då kan det väl inte vara reflektion? Jo, tänk efter. Nu på hösten (där Mariadagen råkar infalla, 19 augusti) så börjar det mörkna tidigare. Då är personerna i kyrkan. Varje kväll kommer hon att "uppenbara sig" lite tidigare, under den tiden det skymmer och solen rör sig på himlavalvet, så länge som sakerna i kyrkan står kvar på samma ställe.

Varför visade hon sig just den dagen först då? Det är enkel logik det med, enligt mig. Den dagen var det många fler personer i kyrkan än normalt, och mässan höll på mycket längre än normalt med- Tills det började skymma- och därför så var chansen att se reflektionerna större. Nu vet de när de skall vara där och titta, så inutiativt förstår de att det handlar om reflektioner (annars skulle de stå där dygnet runt och vänta), men när tron är starkare än förnuftet lägger man undan även den mest elementära fysiken.

Nu har jag säkert varit tråkig för en del läsare, som inte vill tro på detta, precis som jag var tråkig i min artikel Andemusik eller elektriska störningar?

Jesus synvilla (eller uppenbarelse?)

Tänkte jag skulle vara mindre tråkig genom att avsluta artikeln med en gammal klassiker. Eftersom Maria har upptagit det mesta av artikeln får Jesus avsluta.

Stirra på prickarna i mitten av bilden i minst 30 sekunder. Blunda sedan och rikta ögonen mot något ljust (en lampa eller ett fönster). Då uppenbarar sig Jesus, fast kom ihåg att det är en synvilla... (Det går även att skriva ut bilden på papper.


2 kommentarer:

  1. För samerna är Marie bebådelsedag en mycket viktig högtid, och samerna har funnits några tusen år i Sverige. Samerna är ju som sagt Finskugrer, och det finns även finskortodoxer. Man kan nog säga att det har funnits en "Mariakult" även i Sverige då, så länge världen känt till någon form av kristendom. Tack för ditt upplägg. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv!
      Din kommentar lärde mig en del och gav mig en del att tänka på. Självklart känner jag till samerna, men inte att det fanns finskortodoxa. (Laestadianer och upproret under 1800-talet med samiska dito hart jag läst lite, väldigt lite, om).

      MVH
      /Harald

      Radera