fredag 30 november 2012

Albys skriskoplan

Jag vet inte om Botkyrka kommun läste mitt inlägg om vattenpölen utanför förskolan Ugglan, men två veckor efter att jag skrivit det så började det hända saker!
Eftersom man skall ta upp det som görs bra så gör jag det nu: Väldigt bra ni reagerade! Härligt kämpat, men...

Nästa gång som ni ber någon att tänka ut en lösning på ett problem kanske ni skall följa denna proceduren:
1 Undersök personens kompetens. Har den utbildning att tänka till över problem som ställs, eller följer den chefens ord till punkt och pricka? (De två behöver inte motsäga varandra, eftersom kompetensen kan finas, men man får inte ta egna initiativ)
2 När det finns ett problem skall ni undersöka om det har funnits ett liknande problem och se hur det löstes då.

Punkt ett kan jag inte uttala mig om, men på punkt två räcker det att titta två meter åt sidan om detta problemet för att se en finurlig och väl genomtänkt lösning. De gjorde en extrabrunn och ett rör under marken till den befintliga. Allt vatten rinner bort och det är inga problem.

Titta på bilden och fundera hur de tänkte. Jag förstår VAD de har gjort, men inte vad TANKEN var. Försöker de göra en Birka-lösning med en uphöjd gång som man skall gå på för att inte bli våt?

Att först gräva ett dike vid sidan om gången och fylla det med singel kunde varit nog, men tog inte bort pölen. Att sedan lägga en asfaltskant ÖVER det så att den blev högre än mitten av gångstigen gjorde ju bara allt mycket värre.

Nu får vi genomlida en skridskoplan med dålig is där vi riskerar att bryta benen.

Finns det någon bra advokat som är villig att stämma kommunen för bristande underhåll åt diverse Albybor? Var i så fall beredd på en lång kö av behövande kryckbärande personer.

Uppdatering:

Efter att jag skrivit detta och innan jag hann fotografera eländet så bröt de upp asfalten för de insåg vad de hade gjort (ösregn i 24 timmar), precis innan snön kom. Därför så är bilden av den uppbrutna asfalten istället för hur det såg ut efter lagningen. Man kan dock med lite fantasi se att det går en kant från bortre kortsidan och bortåt (Den vitare delen med mörkt på båda sidor). Det var den som stängde inne allt vatten!

Lite bättre blev det efter sista lagningen, tror jag (har inte haft möjlighet att se eftersom snön kom).
Ni som bor här, vad tycker ni?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar