onsdag 16 januari 2013

Bagge och tiggare

Laila Bagge har skrivit om tiggare med mobil och fått mycket kritik för det av "de som vet", samtidigt som hon väldigt fint beskriver hur hon försökt hjälpa de som verkligen behöver.

Jag håller med henne till hundra procent! Jag tycker att hennes inlägg var helt i samma anda som mitt för några månader sedan om alla dessa jobbiga musiker och lappar på T-banan - läs det HÄR.

ATT en tiggare har en billig mobil för att kunna nå andra och be om hjälp tycker jag är bra, men hur många gånger har jag inte sett "tiggare" som har dyrare mobiler än jag har, fast då har de inte tiggt De har istället stått på perrongen och pratat, innan de skulle in och halta fram med sin krycka, eller springa runt och lägga sina lappar på tågsätena, som detta exemplet


Många av tiggarna tillhör professionella tiggarligor som tillhör maffian, och att då ge till dessa ökar bara på kriminaliteten. Ge inte till alla dessa utländska tiggare (eventuellt att ni ger till de som faktiskt jobbar för det genom att spela lite musik på gatan, det är en annan sak).. Ger ni lite pengar till en av de "svenska" hemlösa (man ser stor skillnad) så är det med ok(eller köp deras tidning, för DÅ gör ni nytta), men det är mycket bättre att ge pengarna till någon organisation som faktiskt jobbar mot hemlösheten. Då vet ni att pengarna går till rätt sak.

Det går även bra att be dem gå till kyrkan så kanske de kan få hjälp (Vilket jag skrev i detta inlägget om Diakoni), även om deras uppgift inte är att dela ut pengar så kan de hjälpa. Se bara på Hallundakyrkan i södra Stockholm som brukar ställa ut ett bord fullt med bröd och en lapp "Var så goda och tag". Inga krav på att komma in och prata om Gud, utan bara en vilja att hjälpa, och på det sättet nå ut med det kristna budskapet.

Vill ni ändå ge, men vet inte om det är en "maffiatiggare" eller en riktig, köp då en kopp kaffe eller en fralla till personen och ge det. Då vet ni att den blir uppäten och inga pengar går till den svarta marknaden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar