söndag 20 januari 2013

Människor efter vintyper

Vilken vintyp är du?
Rött, vitt eller rosé?

Dricker du rött så är du antagligen rik, välutbildad, lycklig och gift. Du gillar att resa och beskriver dig själv som stark, intelligent och självsäker!
Vitvinsdrickarna är mer lugna hemmatyper och rosé... läs själva i denna artikel.

För mig räckte det att läsa om det röda, eftersom jag är en rödvinsperson. Det som var fel för mig var 'rik' och 'gift' (långt förhållande däremot). Sedan tycker jag att författaren saknar infallsvinkeln att rött faktiskt är hälsosamt, vilket jag har tagit upp i detta blogginlägg: Ett glas rött, till glädje och medicin
Där kan man läsa (med källor) att det kan minska risken mot ledgångsreumatism och bröstcancer. Hur mycket man kan dricka står med. Varför inte ta upp dessa hälsoaspekter med? Det är ju bra att känna till.

Dock skall man inte glömma att lufta vinet, vilket man har testat olika metoder för. Klart enligt Mikael Mölstad, som har skrivit dessa vinartiklar, är att det måste luftas för att smakämnena skall komma fram och att eventuell unken luft i flaskan skall få komma bort. Det är lika klart, enligt honom och min kemilärare på Stockholms universitet för 20 år sedan att det inte räcker med att ha flaskan öppen, utan att det måste hällas över i ett annat kärl (förslagsvis glaset, men en vinkaraff går med bra). Det känns bra att veta att både en kemist och en vinexpert hade kommit fram till samma sak.

Alkoholhalten i vinet diskuterar Möllstad med, och kommer fram till samma sak som min chilenska expert här hemma, och det är att naturligt vin ligger på mellan 11-14 procent alkohol (de normala jästsvamparna tål inte högre halter). Vi föredrar att köpa vin på 13-14 procent, och inte från Frankrike (eftersom rik inte passade in på mig fast jag dricker rött ;-) ). Vi köpte förut mycket vin från Chile, som gör jättegoda viner (en vinresa dit kan jag rekommendera), men sedan fastnade vi i Sydamerika. Deras röda viner är goda och billiga (South Atlantic är en höjdare i den prisklassen).

Vad vi inte gillade, på tal om rött, är rött mousserande vin. Vi såg en sådan flaska på en resa till Milano i Italien. Självklart ville vi prova, men det smakade bara fel. Ett glas gick ner med tvång, men sedan var det stopp. Där skall det istället vara vitt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar