måndag 11 mars 2013

Allmänbildningens kunskapskomplexitet

"To bee or not to bee", är en fråga som diskuteras i en känd story. För att förstå vad som menas, och andemeningen i uttrycket måste man ha allmänbildning. Man måste känna till både litteraturhistoria, filmhistoria, barnböcker, engelska och erfarenhet. Det är väldigt komplext vilket gör att många ofta missar nyanserna i det som sägs och inte sägs i konversationer runt middagsbordet eller förhandlingsbordet.

Det första många reagerade på, tror jag, när de började läsa detta inlägg är att jag stavade fel i det engelska citatet, men jag tror inte att Nalle Puh anser det när han anspelar på honungens kungar, även om William Shakespeare nog hade reagerat.


Klippet här ovanför är episod 11 säsong 3 från 1990 och hette på engelska det citat som jag inledde med.

Detta var bara ett enkelt exempel för att belysa vad Krzysztof Bak, docent i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet, försöker belysa i DN-kulturs artikel Svenska studenter har alla svar – men inga frågor.

När man är på högre utbildningar och skal vidare ut i arbetslivet så gäller det att man inte bara har kunskap i det ämne man har studerat utan även att man har så mycket kunskap utöver det att man kan sätta in sina arbetsuppgifter i en komplex helhet som inbegriper allt ifrån (i min kommande profession):
Medicinsk teknik, läkarjargong, ingenjörsjargong, kulturella och religiösa skillnader blandat med modeordet social kompetens. Dessutom är historiekunskap ett måste för att förstå de olika kulturella skillnaderna.

Som ingenjör kan jag inte bara förlita mig på att ha alla svaren. Hur skall jag då veta vilka behov de som skall använda tekniken har av den? Man måste lära sig att ställa rätt sorts frågor inom alla utbildningar för att få fram så bra och flexibla lösningar som möjligt samtidigt som vi får alla att bli mer intresserade av allmänbildning för sin egen och arbetets skull. Det är där den svenska utmaningen finns för att bli en spjutspets inom vetenskaperna!

Det är även där, i den fria kunskapens värld som jag försöker röra mig och påverka genom att vara medlem i Wikimedia Sverige (Det kostar endast 100 kr att bli medlem och stödjer allas rätt till fri kunskap).

Som avslutning, och ett tillägg utifrån första kommentaren, kommer här ett tips från en professor i Virginia, USA. Det klippet säger ungefär samma sak som jag.

2 kommentarer:

  1. Precis den poäng du gör illustreras i detta roliga clip:
    http://www.youtube.com/watch?v=RiP-ijdxqEc&feature=player_embedded

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för klippet, det var bra och infogades genast i bloggposten.
      MVH
      /Harald

      Radera